CECI n'est pas EXECUTE Koyré : Prix de la Recherche 2015 de l'Association française d’études américaines et de la Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur

Actualités et appels à contribution | 2015-2016

Prix de la Recherche 2015 de l'Association française d’études américaines et de la Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur

Samedi 3 octobre 2015, Institut du Monde Anglophone de l'Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3

Prix de la Recherche 2015 de l'Association française d’études américaines et de la  Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur

Le Prix de la Recherche 2015 de l'Association française d’études américaines (AFEA) et de la  Société des Anglicistes de l'Enseignement Supérieur (SAES) a été attribué à Laurence Talairach-Vielmas, Professeur à l'Université  Toulouse-Jean Jaurès et associée pour ses recherches au Centre Alexandre Koyré (UMR8560), pour son ouvrage  "Fairy Tales, Natural History, and Victorian Culture", Palgrave, Basingstoke, 2014.


Le prix sera remis à l'Institut du Monde Anglophone de l'Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3,  (5 rue de l'Ecole de médecine à Paris), lors de l'assemblée générale de l'AFEA, le samedi 3 octobre, au grand amphithéâtre, à 15h30.

 
Fairy Tales, Natural History, and Victorian Culture

Laurence Talairach-Vielmas, Palgrave, Basingstoke,  [2014], 232 p.
Fairy Tales, Natural History and Victorian Culture deals with the way in which natural history was connected to the world of fairies and highlights how shifts in the understanding of natural history, especially after 1859, had a significant impact on fairy stories and Victorian experiments with the literary fairy tale. By exploring the interaction between scientific and literary fields, this book shows the ways in which natural knowledge was shaped and disseminated in Victorian culture and illuminates cultural practices through which new representations of nature and the natural world were popularised. This original approach to Victorian culture, blending studies of fictional and non-fictional narratives, examines therefore a part of the history of the mediation of knowledge about nature in the Victorian period and points out how the mediation of this new knowledge contributed to the Victorians' awareness of environmental issues.
EHESS
CNRS
MNHN
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Centre Alexandre-Koyré
UMR 8560 EHESS/CNRS/MNHN

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2 cours des Humanités
93322 Aubervilliers cedex
France